Waarom heeft een hr cv-ketel een speciale schoorsteen nodig?

concentrische dakdoorvoer voor hr-ketels

Ouderwetse "open" cv-ketels haalden hun zuurstof, nodig voor de verbranding van gas, uit de lucht die zich binnen in het huis bevond. In de ketel zaten gaten waarmee de lucht uit de ruimte gezogen werd waarin de ketel opgehangen was. Moderne cv-ketels, de hr ketels, zijn "gesloten" cv-ketels. Die halen de zuurstof uit de buitenlucht. Die buitenlucht moet via een aparte pijp aangezogen worden.

De moderne cv-ketel heeft dus twee pijpen naar het dak nodig: een voor de aanvoer van de buitenlucht en de ander voor de afvoer van rookgassen. Gelukkig kunnen deze twee pijpen in één dubbelwandige (concentrische) pijp/schoorsteen/dakdoorvoer gecombineerd worden.

De pijp (schoorsteen) bestaat uit twee pijpen die wat betreft doorsnede van elkaar afwijken (de een past ruim in de ander) en in elkaar geschoven zijn. De binnenste pijp voert de rookgassen af. Deze rookgassen zijn warm. De binnenste pijp wordt dus warm. De buitenste pijp zuigt van buiten lucht aan en gaat via de ruimte tussen de binnenste en buitenste pijp naar de cv-ketel. De buitenlucht is koud en wordt, doordat deze langs de warme binnenste pijp wordt gevoerd, enigszins opgewarmd. Hierdoor wordt energie aan de afvalgassen onttrokken dus energie bespaard. Hierdoor worden de afvalgassen afgekoeld en ontstaat condensvocht aan de binnenzijde van de binnenste pijp. Dit condenswater stroom eerst in de cv-ketel en wordt daarna samen met het condenswater uit de ketel via de condenswaterafvoer op de sifon afgevoerd die aangesloten is op het riool.

Als je een nieuwe cv-ketel wilt kopen maar je nog niet zo'n dubbelwandige dakdoorvoer hebt, moet je dat tijdens de installatie van de cv-ketel laten installeren. Lees meer details over open en gesloten cv-ketels.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie

home­